obrazek-zuk.gif

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne- kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Kiedyś i dziś
  2. Morskie opowieści
  3. Eko stylem życia
  4. Biało-czerwony maj
  5. Podróże po Europie

 

Zadania:

  • Rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają je wszyscy ludzie
  • Umacnianie więzi z grupą przedszkolną
  • Kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne
  • Kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
  • Kształtowanie postawy szacunku wobec odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • Rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań
  • Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  • Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i poczucia własnej wartości
  • Wdrażanie do zachowań dostosowanych do miejsca i otoczenia
  • Przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier
  • Współdziałanie w grach zespołowych
  • Stawianie pytań problemowych, rozwiazywanie problemów
  • Kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii
  • Kształtowanie świadomości przynależności narodowej i pełnienia różnych ról społecznych
  • Uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych
  • Kształtowanie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
  • Kształtowanie gotowości do nauki czytania, pisania
  • Rozwijanie pamięci oraz myślenia skojarzeniowego poprzez stosowanie mnemotechnik
  • Wyodrębnianie w wyrazach głosek w nagłosie i wygłosie
  • Dzielenie wyrazów na sylaby
  • Globalne czytanie wyrazów
  • Kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów i tekstów z poznanych liter
  • Doskonalenie samokontroli wykonywanego ruchu graficznego
  • Rozpoznawanie i odtwarzanie kształtów poznanych liter i sylab
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
  • Porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
  • Rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • Orientuje się w schemacie ciała (swojego i osoby z którą ćwiczy)
  • Klasyfikowanie jaj według kształtu, koloru, wielkości, układanie je w grupy, szeregi
  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
  • Doskonalenie postawy zainteresowania czytaniem
  • Kreatywne wypowiadanie się w pracach plastycznych
  • Wdrażanie do korzystania z różnych źródeł, np. z książek, albumów oraz z nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji
  • Budzenie zainteresowań technicznych
  • Wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką
  • Doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe
  • Rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze
  • Poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
  • Poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowania różnych form ochrony przyrody
  • Kształtowanie świadomości przynależności społecznej i terytorialnej: moja rodzina, moje miasto, mój region, mój kraj
  • Wdrażanie do postawy poszanowania symboli narodowych: flagi, godła i hymnu
  • Poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich

 

WIERSZ Marsz do kosza

Spójrzcie, proszę, oto śmiecie,

wszędzie pełno ich znajdziecie.

Kto im życie pragnie skrócić,

może je do kosza wrzucić.

 

Ale tutaj warto dodać,

że niektórych śmieci szkoda,

bo pożytek jest z nich duży,

jeśli je powtórnie zużyć.

 

Ten, kto sprytnie je przetwarza,

Wciąż bogactwo swe pomnaża

i dlatego w całym świecie

ludzie segregują śmiecie.

 

Tu papiery, tam butelki

i plastików pełno wszelkich.

Materiały i metale?

Nie marnuje się nic wcale.

 

I tu prosta jest zasada:

co się da, należy składać,

żeby śmieć, gdy już jest w koszu,

zbytnio tam się nie panoszył. (…)

Marcin Brykczyński

 

PIOSENKA To nasza ojczyzna

1.Popatrz na niebo błękitne,

   Popatrz, jak wiatr goni chmury.

   Wiosna zielenią tu kwitnie,

   Jesień ma kolor purpury.

REF: Ziemio rodzinna, ziemio ojczysta,

         jesteś w powietrzu, wodzie i liściach.

         Tyś naszym domem, szczęścia iskierką

         i najpiękniejszą naszą piosenką.

  1. Trawy na łąkach się złocą,

    i karmi nas ziemia żyzna.

    A księżyc błyszczący nocą,

    szepcze: „To nasza ojczyzna”

REF: Ziemio rodzinna, ziemio ojczysta,

         jesteś w powietrzu, wodzie i liściach.

         Tyś naszym domem, szczęścia iskierką

         i najpiękniejszą naszą piosenką.