obrazek-biedronka.jpg

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne - kwiecień

Krąg tematyczny: Na wsi (I tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • ćwiczenie sprawności manualnej

OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych

OBSZAR SPOŁECZNY

  • współdziałanie w zabawie
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • respektowanie reguł podczas gier i zabaw
  • obdarzanie uwagą innych osób

OBSZAR POZNAWCZY

  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego
  • rozwiązywanie zagadek
  • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt mieszkających na wsi
  • uważne słuchanie utworów literackich i odpowiadanie na pytania dotyczące ich treści
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni i na kartce
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach
  • odczytywanie zakodowanych informacji
  • wykonywanie prac plastycznych
  • doskonalenie umiejętności wokalnych
  • prowadzenie obserwacji

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1. 3., 4., 5., 8.

 

Krąg tematyczny: Kogo można spotkać w teatrze? (II tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • doskonalenie zmysłu dotyku
  • rozwijanie sprawności dłoni oraz palców

OBSZAR EMOCJONALNY

  • cierpliwe czekanie na swoją kolej
  • godzenie się z porażką
  • przedstawianie emocji oraz uczuć w czasie zabaw teatralnych

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wdrażanie do współdziałania w zabawie
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy

OBSZAR POZNAWCZY

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się
  • wzbogacanie wiedzy na temat teatru
  • wcielanie się w role, uczestniczenie w zabawach teatralnych
  • wymyślanie krótkich historyjek, objaśnianie kolejności zdarzeń
  • rozwijanie kompetencji matematycznych
  • doskonalenie percepcji wzrokowej
  • eksperymentowanie ze światłem i cieniem

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 7., 8.

 

Krąg tematyczny: Książki i książeczki (III tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych i naśladowczych
  • doskonalenie sprawności dłoni oraz palców

OBSZAR EMOCJONALNY

  • przedstawianie i odczytywanie emocji prezentowanych za pomocą mimiki
  • wdrażanie do radzenia sobie z trudnymi emocjami związanymi z porażką

OBSZAR SPOŁECZNY

  • zachęcanie do współdziałania z dziećmi w zabawie
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • respektowanie reguł i zasad podczas gier i zabaw

OBSZAR POZNAWCZY

  • rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
  • poszerzanie wiadomości na temat książek
  • stwarzanie okazji do rozwijania słownictwa, formułowania dłuższych wypowiedzi, odpowiadania na pytania
  • segregowanie i kategoryzowanie ze względu na podaną cechę
  • doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach
  • nabywanie umiejętności przekładania jednej reprezentacji liczbowej na inną
  • doskonalenie zmysłu słuchu
  • zachęcanie do uważnego słuchania utworów literackich

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 4., 5., 8.

 

Krąg tematyczny: Dbamy o środowisko (IV tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych i naśladowczych
  • wdrażanie do uczestniczenia w pracach porządkowych
  • doskonalenie sprawności dłoni oraz palców podczas zabaw manipulacyjnych, porządkowych i plastycznych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • dostrzeganie piękna przyrody
  • rozumienie potrzeby ochrony środowiska naturalnego

OBSZAR SPOŁECZNY

  • stwarzanie okazji do zgodnego współdziałania z innymi
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • respektowanie reguł i zasad gier oraz zabaw

OBSZAR POZNAWCZY

  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
  • zdobywanie wiadomości na temat ekologii
  • nabywanie umiejętności prawidłowego segregowania odpadów
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności zbiorów
  • dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
  • uważne słuchanie utworów literackich i odpowiadanie na pytania dotyczące ich treści
  • doskonalenie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem materiałów pochodzenia naturalnego

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 6., 8.

 

 

WIERSZ: „Piosenka plastikowego woreczka”. E. Zachara

 

Gdy wyrzucisz mnie do lasu,

nie nadgryzie mnie ząb czasu!

Ref. Nie, nie, nie – nie rozłożę się!

Nie naruszy mej materii

żaden dziki szczep bakterii.

Nie, nie, nie – nie rozłożę się!

Oprę się zakusom grzyba,

Choćby długo na mnie dybał.

Nie, nie, nie – nie rozłożę się!

Nie dostarczy żukom żeru

żaden z moich polimerów 1 .

Nie, nie, nie – nie rozłożę się!

Nie dam się też zjeść dżdżownicy,

niech się pręży po próżnicy.

Nie, nie, nie – nie rozłożę się!

Szpecę lasy, szpecę morze,

nic żywego mnie nie zmoże

więc: Nie, nie, nie – nie rozłożę się!

 

 

PIOSENKA:  „Duszki leśne”. A. Pałac, D. Gellner

 

  1. Żyją w lesie małe duszki,

  które czyszczą leśne dróżki.

  Mają miotły i szufelki

  i do pracy zapał wielki.

  Ref.  Duszki, duszki, duszki leśne,

      wstają co dzień bardzo wcześnie.

      I ziewając raz po raz,

      zaczynają sprzątać las. (bis)

  1. Piorą liście, myją szyszki,

  aż dokoła wszystko błyszczy.

  Muchomorom piorą groszki,

  bo te duszki to czyścioszki.

  Ref.  Duszki, duszki, duszki leśne…

  1. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,

  zaraz duszek za nim leci,

  zaraz siada mu na ręce,

  grzecznie prosi: – Nie śmieć więcej!

  Ref.  Duszki, duszki, duszki leśne…