Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne- kwiecień
-
Krąg tematyczny: Morskie przygody
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania i zaginania kartki
- uczestniczenie w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz różnych kompozycji
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania blisko akwenów wodnych
- odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem, ruchem oraz rekwizytami
OBSZAR EMOCJONALNY
- wdrażanie do kierowania się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania
- wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
- przejawianie życzliwości i troski wobec zwierząt i roślin
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
- uczestniczenie w zajęciach, przestrzeganie ustalonych reguł bycia życzliwym
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawiania pytań, udzielania odpowiedzi
- rozwijanie umiejętności bezpośredniego zwracania się do rozmówcy, poprawności wypowiedzi
OBSZAR POZNAWCZY
- poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
- wdrażanie do tworzenia krótkich opowiadań ze zwróceniem uwagi na ich poprawność fleksyjną
- doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
- poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów niezbędnej do nauki czytania
- rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
- prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
- wykonywanie zadań zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi podczas liczenia
- doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju łamigłówek, labiryntów, rebusów.
Krąg tematyczny: Mieszkańcy domu i zagrody
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
- dbanie o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
- systematyczne uczestnictwo w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrz
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
- prawidłowe i bezpieczne posługiwanie się narzędziami i przyborami plastycznymi
OBSZAR EMOCJONALNY
- uważność na trudne sytuacje innych i sposoby ich rozwiązywania
- współodczuwanie emocji zwierząt domowych, wrażliwość na ich potrzeby
- zainteresowanie miejscami, w których żyją zwierzęta bezdomne, chęć niesienia im pomocy
- empatyczny stosunek do zwierząt i wrażliwość na ich los
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
- znajomość i rozumienie obowiązków członków rodziny w zakresie opieki nad zwierzętami
- prawidłowa reakcja na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
- umiejętność pełnienia wyznaczonych funkcji w pracy zespołowej i zabawie
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych i hodowlanych
- dostrzeganie postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
- otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji
- porównywanie długości „na oko” i przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
- porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej
- rozumienie znaczenia miar w życiu człowieka
- rozumienie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia
- liczenie i odzwierciedlanie liczby elementów na palcach lub na zbiorach zastępczych
- dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym.
Krąg tematyczny: Ekologia na co dzień
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych i plastycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych
- doskonalenie małej motoryki poprzez stosowanie różnych chwytów przy pracach plastycznych i konstrukcyjnych
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
OBSZAR EMOCJONALNY
- dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach potencjalnie trudnych dla dziecka (np. występ przed grupą)
- prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie prawidłowych reakcji na negatywne zmiany w otoczeniu przyrodniczym poprzez aktywny udział w oszczędzaniu jej zasobów, m.in. oszczędzanie wody i energii
- podejmowanie działań chroniących zasoby przyrodnicze, np. segregacja odpadów, wykorzystywanie sposobów zmniejszania ich ilości, oszczędzanie wody
- rozwijanie empatycznego stosunku do zwierząt i wykazywanie wrażliwości na ich los
OBSZAR POZNAWCZY
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne – na podstawie informacji z literatury, spotkań z ekspertami, spacerów i wycieczek, filmów edukacyjnych, zdjęć
- czytanie symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu
- doskonalenie kompetencji i intuicji matematycznych (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości)
- eksperymentowanie z dźwiękiem i rytmem, tworzenie własnych instrumentów muzycznych
- zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „g”, „G”, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter.
Krąg tematyczny: Książka skarbnicą wiedzy
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- prawidłowa postawa ciała podczas prac stolikowych i ćwiczeń gimnastycznych
- wykonywanie ćwiczeń według instrukcji nauczyciela
- doskonalenie umiejętności manualnych podczas posługiwania się różnymi narzędziami pisarskimi
OBSZAR EMOCJONALNY
- odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania
- uważnie słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej
OBSZAR SPOŁECZNY
- empatia, tolerancja i wrażliwość na krzywdę innych, chętne współdziałanie z innymi
- dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
OBSZAR POZNAWCZY
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia
- znajomość procesu powstawania książki oraz dzielenie książek na dostępne kategorie
- szanowanie książek i odkładanie ich na miejsce po przeczytaniu
- znajomość biblioteki i przestrzeganie obowiązujących w niej zasad
- rozróżnianie kierunków w przestrzeni
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą
- komunikowanie się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
- dokonywanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
Piosenka
„Ziemia wyspa zielona”- Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Venus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
powtarzam to każdemu
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
- Chcę poznać życie delfinów
i wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
i z kotem móc się bawić.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
- Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa,
niech z nieba uśmiecha się słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
Wiersz
„Książka”
Autor: A. Dziechciarczyk
W MOIM POKOJU
KSIĄŻEK STOI WIELE
BO KSIĄŻKA, JEST TAKŻE
MOIM PRZYJACIELEM
BARDZO LUBIĘ CZYTAĆ
O KRAJACH NIEZNANYCH
GDZIE CZEKA PRZYGÓD
ŚWIAT ZACZAROWANY
CZASEM EGZOTYCZNY
I PRZERAŻAJĄCY
DZIKIE ZWIERZĘTA
WULKANY GORĄCE
…
TAM PRZECIEŻ WSZYSTKO
MOŻE SIĘ WYDARZYĆ
JA BIORĘ W TYM UDZIAŁ
O TYM MOGĘ MARZYĆ.
- Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne wrzesień ważki.pdf (388,00kB, .PDF)
- Zamierzenia wychowawczo ważki październik.pdf (405,00kB, .PDF)
- Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne listopad.pdf (395,00kB, .PDF)
- Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne grudzień.pdf (404,00kB, .PDF)
- Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne styczeń.pdf (393,00kB, .PDF)
- Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne luty.pdf (397,00kB, .PDF)
- Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne marzec.pdf (397,00kB, .PDF)