obrazek-motylki.jpg

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne- luty

  1. Za jaką postać przebiorę się na bal (30.01. - 03.02.)
  2. Kim będę gdy dorosnę? (06.02. - 10.02.)
  3. Zimowe zabawy (13.02. - 24.02.)
  4. Kiedy żyły dinozaury (27.02. - 03.03.)

    Fizyczny obszar rozwoju dziecka

    • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
    • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
    • uczestniczenie w zabawach rytmicznych - rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
    • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
    • naśladowanie i odtwarzanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
    • zakładania izdejmowania ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni lub sali przedszkolnej;
    • doskonalenie umiejętności samodzielnego korzystania z toalety;
    • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
    • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała - nazywanie i wskazywanie wybranych części ciała;
    • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
    • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;

    Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

    • dzielenie się swoimi przeżyciami - odwoływanie się do własnych uczuć, doświadczeń;
    • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
    • próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych;
    • panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami np. cierpliwe czekanie na swoją kolej;
    • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności;
    • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;

    Społeczny obszar rozwoju dziecka

    • uczestniczenie we wspólnych zabawach - współdziałanie;
    • czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
    • respektowanie reguł i zasad w czasie zabawy;
    • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
    • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
    • odpowiadanie na pytania;
    • odczuwanie i wyjaśnianie swojej przynależności do różnych grup;
    • wdrażanie do utrzymania porządku wokół siebie, wspólne porządkowanie zabawek w sali;

    Poznawczy obszar rozwoju dziecka

    • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
    • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
    • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
    • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
    • rozwiązywanie prostych zagadek;
    • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
    • poznawanie zwyczajów karnawałowych;
    • poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynności, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór;
    • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
    • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
    • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
    • poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimą;
    • rozwijanie wiedzy na temat dinozaurów;
    • słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
    • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
    • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
    • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
    • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
    • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
    • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie masy solnej, ciastoliny, piasku kinetycznego;
    • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
    • klasyfikowanie elementów ze względu na podaną cechę;
    • liczenie palców, przedmiotów itp.
    • wskazywanie wymienionych części ciała;
    • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

    Piosenka:

    „Tak się zachmurzyło”muz: Z. Dyktor-Dąbrowska, sł. autor nieznany

    1. Tak się zachmurzyło

    Słonko się ukryło.

    Pada , pada śnieżek biały

    Dawno go nie było.

    1. Chodźmy na saneczki

    Chłopcy i dzieweczki

    Pojedziemy wszyscy razem

    Z wysokiej góreczki.

    1. Pędzimy, pędzimy

    Nic się nie boimy,

    Aż tu nagle,

    Bęc na śnieżek

    I wszyscy leżymy.

    Wiersze:

    „Kredki – Siostrzyczki”  Dorota Gellner

    My jesteśmy kredki – siostrzyczki

    Kolorowe mamy spódniczki.

    Gdy nas ktoś do ręki bierze

    To biegamy po papierze.

    Rysujemy, co się da

    Kurki, chmurki, kota, psa.

    No i proszę! Jest obrazek!

    Więc zatańczmy wszyscy razem!

    „Książka z baśniami” B. Forma

    Baśni słuchają dzieci

    i dorośli też lubią baśnie.

    Każdy chętnie posłucha

    pięknej baśni, zanim zaśnie.

    W baśniach mieszkają wróżki,

    dobre elfy i czarodzieje,

    w baśniach z pomocą przyjdą

    zawsze wierni przyjaciele.

    Baśnie to tajemnica,

    w baśniach różne cuda i dziwy,

    w baśniach świat całkiem inny,

    nie do końca jest prawdziwy.

     "Kto to?" Hanna Ożogowska

     Na podwórku już od rana
     dziwny gość zawitał.
     Nie rusza się, nic nie mówi,
     o nic nie pyta.
     Twarz okrągła, nos - kartofel,
     oczy - dwa węgielki,
     szyi nie ma,
     nóg nie widać,
     a jak beczka wielki.
     Koszyk stary jak kapelusz
     ma na czubku głowy.
     Któż to taki? Czy już wiecie?
     To bałwan śniegowy.