obraz-pszczolki.png

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne – WRZESIEŃ

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne – Wrzesień

Krąg tematyczny: Razem w przedszkolu (I tydzień)

OBSZAR FIZYCZNY

  • wdrażanie do samodzielności w zakresie czynności manualnych
  • doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • zachęcanie do rozpoznawania i nazywania przeżywanych emocji
  • kształtowanie empatii i życzliwego nastawienia do siebie i innych

OBSZAR SPOŁECZNY

  • stwarzanie przestrzeni do samodzielnego nawiązywania kontaktów z grupą rówieśniczą
  • zapoznanie z zasadami życia i funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz w instytucji przedszkolnej
  • wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych
  • zapoznanie z obowiązkami dyżurnego

OBSZAR POZNAWCZY

  • wdrażanie do przestrzegania zasad w zakresie bezpieczeństwa, organizacji pracy i zabawy oraz higieny
  • poznanie zawodów związanych z przedszkolem, wdrażanie do poszanowania pracy osób dbających o przedszkole i jego podopiecznych
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
  • zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka
  • rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia
  • odczytywanie informacji przedstawionych w formie symbolicznej
  • ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy i porównywania liczebności zbiorów
  • umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 8.

UWAGA! Należy przygotować małe lusterka dla każdego dziecka lub kilka większych luster dla małych grup dzieci.

Krąg tematyczny: Zabawy z latawcem (II tydzień)

OBSZAR FIZYCZNY

  • doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych
  • stwarzanie sytuacji do nabywania doświadczeń umożliwiających rozwój manualny
  • zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka

OBSZAR EMOCJONALNY

  • wyraża swoje emocje w ekspresji ruchowo-muzycznej i plastycznej
  • uczy się wczuwać w emocje innych

OBSZAR SPOŁECZNY

  • kształtowanie życzliwego nastawienia do innych ludzi, poznanie zasad gościnności
  • zapoznanie z zasadami korzystania ze wspólnych zabawek i książek

OBSZAR POZNAWCZY

  • zachęcanie do podejmowania zabaw promujących czytelnictwo
  • rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
  • wdrażanie do samodzielności w eksperymentowaniu i eksplorowaniu otaczającego świata
  • zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z odkrywaniem swojego otoczenia
  • zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, plastycznej, muzycznej, ruchowej
  • rozwijanie wyobraźni
  • poznawanie różnych figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów
  • umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek
  • zachęcanie do podejmowania działań plastycznych i konstrukcyjnych
  • poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 7., 8.

UWAGA! Dzieci przynoszą z domu ulubione książki. Prosimy rodziców o przekazanie jednego zdjęcia dziecka z minionych wakacji.

Krąg tematyczny: Nadchodzi jesień (III tydzień)

OBSZAR FIZYCZNY

  • zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
  • kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo na drodze
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu (spacery, zabawy ruchowe w ogrodzie)
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody

OBSZAR EMOCJONALNY

  • zachęcanie do obcowania z przyrodą i odkrywania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego

OBSZAR SPOŁECZNY

  • stwarzanie okazji do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wspomnieniami z wakacyjnych podróży
  • zachęcanie do aktywnego słuchania innych osób oraz czytanych przez dorosłego utworów literackich

OBSZAR POZNAWCZY

  • zapoznanie z położeniem i wyglądem Polski na mapie
  • zapoznanie w sytuacjach zabawowych z pojęciami dotyczącymi upływu czasu
  • kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, przeprowadzanie eksperymentów i pokazów
  • poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni
  • rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne
  • stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem, tworzeniem zbiorów i określaniem liczebności zbiorów
  • kształtowanie zdrowych nawyków higienicznych i żywieniowych
  • stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami
  • zachęcanie do odkrywania żartów językowych w utworach literackich oraz do tworzenia własnych z wykorzystaniem słów o takim samym brzmieniu a różnym znaczeniu

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 4., 5., 6., 8.

UWAGA! W tym tygodniu potrzebne będą zdjęcia dzieci z wakacji w formie elektronicznej lub drukowanej oraz jesienne dary przyrody.

 

Krąg tematyczny: Ziemia pełna tajemnic (IV tydzień)

OBSZAR FIZYCZNY

  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • dostrzega, że rówieśnicy też odczuwają emocje
  • przeżywa i okazuje emocje, integrując się z grupą
  • zauważa emocjonalną wartość przyrody

OBSZAR SPOŁECZNY

  • zapoznanie z wybranymi symbolami związanymi z różnymi regionami Polski
  • zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
  • integrowanie grupy poprzez stwarzanie warunków do podejmowania wspólnych zabaw i działań

OBSZAR POZNAWCZY

  • zapoznanie z wyglądem Ziemi z wykorzystaniem jej modelu
  • poznanie swojego miejsca i kraju zamieszkania w czasie działań poznawczych i zabaw
  • rozwijanie ciekawości poznawczej oraz uwrażliwianie na piękno i różnorodność naszej planety
  • kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez poznawanie wielozmysłowe, przeprowadzanie eksperymentów, obserwacji i pokazów
  • rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów znajdujących się w otoczeniu i nadawania im znaczeń
  • poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka
  • kształtowanie słuchu fonemowego poprzez zabawy
  • kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
  • stwarzanie możliwości do aranżowania przestrzeni zgodnie z dziecięcym poczuciem estetyki i potrzebami poznawczymi
  • kształtowanie umiejętności zagospodarowania przestrzeni w czasie zabaw konstrukcyjnych

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 6., 8.

UWAGA! W tym tygodniu dzieci przynoszą albumy przyrodnicze i turystyczne. Mogą też przynieść swoje zabawkowe dinozaury.

Wiersz: „Piękne zwyczaje”. Czesław Janczarski

Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:

mowi „dzień dobry”, gdy rano wstaje.

A drzewa, lśniące rosą nad ranem,

szumią „dzień dobry, słonko kochane”.

Gdy słonko chmura zasłoni siwa,

mowi „przepraszam”, potem odpływa.

Gdy ciepłym deszczem sypnie dokoła,

„dziękuję” – szumią trawy i zioła.

Słonko dzień cały po niebie chodzi.

„Dobranoc” mowi, kiedy zachodzi.

Mrok szary wkoło, trawy i drzewa

„dobranoc” szumią z prawa i z lewa.

 

Piosenka:  „Na wakacjach było miło” – A. Skorupka, D. Gellner

  1. Na wakacjach było miło, było miło.

Słońce w plecy nam świeciło, nam świeciło!

Wielkie morze jak umiało, jak umiało,

za uszami nam szumiało, nam szumiało!

Ref.  Na wakacjach było miło,

ale lato się skończyło, ale lato się skończyło!

  1. Na wakacjach było miło, było miło,

gdy po górach się łaziło, oj, łaziło!

A te góry jak umiały, jak umiały,

wciąż nam widok zasłaniały, zasłaniały!

Ref.  Na wakacjach było miło…

  1. Na wakacjach było miło, było miło,

gdy w jeziorze jedną nogę się umyło,

gdy się wpadło nosem prosto do mrowiska

i się mrówki zobaczyło całkiem z bliska.

Ref.  Na wakacjach było miło,

ale lato się skończyło,

ale lato się skończyło!

Na wakacjach było miło,

ale lato się skończyło,

ale lato, ale lato, ale lato się skończyło!