obrazek-mrowka.jpg

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne - kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Morskie opowieści
  2. W domu i w zagrodzie
  3. Eko stylem życia
  4. Strażnicy książek

 

CELE OGÓLNE:

OBSZAR POZNAWCZY:

  • doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe
  • wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
  • rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka
  • wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych
  • wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych
  • wzbogacanie wiedzy na temat postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
  • wdrażanie do wykonywania własnych eksperymentów językowych, nadawania znaczenia czynnościom, nazywania ich, tworzenia żartów językowych i sytuacyjnych
  • wdrażanie do uważnego słuchania i nadawania znaczenie swym doświadczeniom
  • rozwijanie zainteresowania literami i czytaniem, doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 10
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze
  • doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji i impresji plastycznych inspirowanych przyrodą, materiałem naturalnym
  • poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby)
  • poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne

OBSZAR FIZYCZNY

  • wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu
  •  kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo własne oraz partnerów zabawy
  • wdrażanie do wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł
  •  wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych, majsterkowania, budowania
  •  kształtowanie chwytów dłoni podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania

OBSZAR EMOCJONALNY:

  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji czekania na swoją kolej i rywalizacji
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  •  kształtowanie postawy troski o otoczenie przyrodnicze
  •  dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwości i troski

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wdrażanie do współpracy, dzielenia się zadaniami, wykonywania przydzielonych zadań
  •  kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne
  • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy 
  •  odczuwanie i wyjaśnianie swoją przynależność do rodziny, grupy przedszkolnej
  •  kształtowanie postawy szacunku dla pracy rolników wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych

 

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1;3;;6;7;8

 

Barbara Tartanus, Iwona Fabiszewska

Dbaj o Ziemię

 

  1. Nie rzucaj papierków na trawę.

 Nie zaśmiecaj Ziemi.

I pomóż nam dbać o planetę.

Niech wszystko się zazieleni.

 

Ref. Bo Ziemia to nasz dom,

mieszkamy właśnie tu,

gdzie się roztacza w krąg

wiosenny zapach bzu.

 

  1. Nie zrywaj i nie łam gałązek.

Nie strasz zwierząt w lesie.

Przyroda ci wnet podziękuje.

Na listkach szczęście przyniesie.

 

Ref. Bo Ziemia to nasz dom,

mieszkamy właśnie tu,

 gdzie się roztacza w krąg

wiosenny zapach bzu.

Marcin Brykczyński

Marsz do kosza

 

Spójrzcie , proszę, oto śmiecie,

wszędzie pełno ich znajdziecie.

Kto im życie pragnie skrócić,

może je do kosza wrzucić.

 

Ale tutaj warto dodać,

że niektórych śmieci szkoda,

bo pożytek z nich duży,

jeśli je powtórnie zużyć.

 

Ten, kto sprytnie je powtarza,

wciąż bogactwo swe pomnaża

i dlatego w całym świecie

ludzie segregują śmiecie.

 

Tu papiery, tam butelki

 i plastików pełno wszelkich.

Materiały i metale?

Nie marnuje się ich wcale.

 

 I tu prosta jest zasada:

co się da należy składać,

żeby śmieć, gdy jest już w koszu,

zbytnio tam się nie panoszył.