obrazek-wazka.jpg        

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne- kwiecień

  1. Krąg tematyczny: Morskie przygody

    Cele ogólne

    OBSZAR FIZYCZNY

    • doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania i zaginania kartki
    • uczestniczenie w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
    • doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz różnych kompozycji
    • utrwalenie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania blisko akwenów wodnych
    • odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem, ruchem oraz rekwizytami

    OBSZAR EMOCJONALNY

    • wdrażanie do kierowania się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania
    • wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
    • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
    • przejawianie życzliwości i troski wobec zwierząt i roślin

    OBSZAR SPOŁECZNY

    • doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
    • uczestniczenie w zajęciach, przestrzeganie ustalonych reguł bycia życzliwym
    • kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawiania pytań, udzielania odpowiedzi
    • rozwijanie umiejętności bezpośredniego zwracania się do rozmówcy, poprawności wypowiedzi

    OBSZAR POZNAWCZY

    • poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
    • wdrażanie do tworzenia krótkich opowiadań ze zwróceniem uwagi na ich poprawność fleksyjną
    • doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
    • poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie
    • doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów niezbędnej do nauki czytania
    • rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
    • prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
    • wykonywanie zadań zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
    • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi podczas liczenia
    • doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
    • kształtowanie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju łamigłówek, labiryntów, rebusów.

    Krąg tematyczny: Mieszkańcy domu i zagrody

    Cele ogólne:

    OBSZAR FIZYCZNY

    • dbanie o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
    • systematyczne uczestnictwo w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrz
    • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
    • wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
    • prawidłowe i bezpieczne posługiwanie się narzędziami i przyborami plastycznymi

    OBSZAR EMOCJONALNY

    • uważność na trudne sytuacje innych i sposoby ich rozwiązywania
    • współodczuwanie emocji zwierząt domowych, wrażliwość na ich potrzeby
    • zainteresowanie miejscami, w których żyją zwierzęta bezdomne, chęć niesienia im pomocy
    • empatyczny stosunek do zwierząt i wrażliwość na ich los

    OBSZAR SPOŁECZNY

    • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
    • znajomość i rozumienie obowiązków członków rodziny w zakresie opieki nad zwierzętami
    • prawidłowa reakcja na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
    • umiejętność pełnienia wyznaczonych funkcji w pracy zespołowej i zabawie

    OBSZAR POZNAWCZY

    • wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych i hodowlanych
    • dostrzeganie postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
    • otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji
    • porównywanie długości „na oko” i przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
    • porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej
    • rozumienie znaczenia miar w życiu człowieka
    • rozumienie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia
    • liczenie i odzwierciedlanie liczby elementów na palcach lub na zbiorach zastępczych
    • dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym.

    Krąg tematyczny: Ekologia na co dzień

    Cele ogólne

    OBSZAR FIZYCZNY

    • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
    • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych
    • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych i plastycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych
    • doskonalenie małej motoryki poprzez stosowanie różnych chwytów przy pracach plastycznych i konstrukcyjnych
    • kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

    OBSZAR EMOCJONALNY

    • dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
    • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach potencjalnie trudnych dla dziecka (np. występ przed grupą)
    • prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
    • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

    OBSZAR SPOŁECZNY

    • kształtowanie prawidłowych reakcji na negatywne zmiany w otoczeniu przyrodniczym poprzez aktywny udział w oszczędzaniu jej zasobów, m.in. oszczędzanie wody i energii
    • podejmowanie działań chroniących zasoby przyrodnicze, np. segregacja odpadów, wykorzystywanie sposobów zmniejszania ich ilości, oszczędzanie wody
    • rozwijanie empatycznego stosunku do zwierząt i wykazywanie wrażliwości na ich los

    OBSZAR POZNAWCZY

    • dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne – na podstawie informacji z literatury, spotkań z ekspertami, spacerów i wycieczek, filmów edukacyjnych, zdjęć
    • czytanie symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu
    • doskonalenie kompetencji i intuicji matematycznych (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości)
    • eksperymentowanie z dźwiękiem i rytmem, tworzenie własnych instrumentów muzycznych
    • zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „g”, „G”, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter.

    Krąg tematyczny: Książka skarbnicą wiedzy

    Cele ogólne

    OBSZAR FIZYCZNY

    • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
    • prawidłowa postawa ciała podczas prac stolikowych i ćwiczeń gimnastycznych
    • wykonywanie ćwiczeń według instrukcji nauczyciela
    • doskonalenie umiejętności manualnych podczas posługiwania się różnymi narzędziami pisarskimi

    OBSZAR EMOCJONALNY

    • odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania
    • uważnie słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej

    OBSZAR SPOŁECZNY

    • empatia, tolerancja i wrażliwość na krzywdę innych, chętne współdziałanie z innymi
    • dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen

    OBSZAR POZNAWCZY

    • odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
    • wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
    • szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy
    • doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia
    • znajomość procesu powstawania książki oraz dzielenie książek na dostępne kategorie
    • szanowanie książek i odkładanie ich na miejsce po przeczytaniu
    • znajomość biblioteki i przestrzeganie obowiązujących w niej zasad
    • rozróżnianie kierunków w przestrzeni
    • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą
    • komunikowanie się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
    • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
    • dokonywanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.

    Piosenka
    „Ziemia wyspa zielona”

    1. Nie warto mieszkać na Marsie,

    nie warto mieszkać na Venus.

    Na Ziemi jest życie ciekawsze,

    powtarzam to każdemu

    Ref.

    Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

    wśród innych dalekich planet.

    To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

    więc musi być bardzo zadbany.

    1. Chcę poznać życie delfinów

    i wiedzieć co piszczy w trawie.

    Zachwycać się lotem motyla

    i z kotem móc się bawić.

    Ref.

    Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

    wśród innych dalekich planet.

    To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

    więc musi być bardzo zadbany.

    1. Posadźmy kwiatów tysiące.

    Posadźmy krzewy i drzewa,

    niech z nieba uśmiecha się słońce,

    pozwólmy ptakom śpiewać.

    Ref.

    Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,

    wśród innych dalekich planet.

    To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

    więc musi być bardzo zadbany.

    Wiersz

    „Książka”

    Autor: A. Dziechciarczyk

     

    W MOIM POKOJU

    KSIĄŻEK STOI WIELE

    BO KSIĄŻKA, JEST TAKŻE

    MOIM PRZYJACIELEM

    BARDZO LUBIĘ CZYTAĆ

    O KRAJACH NIEZNANYCH

    GDZIE CZEKA PRZYGÓD

    ŚWIAT ZACZAROWANY

    CZASEM EGZOTYCZNY

    I PRZERAŻAJĄCY

    DZIKIE ZWIERZĘTA

     

    WULKANY GORĄCE

    TAM PRZECIEŻ WSZYSTKO

    MOŻE SIĘ WYDARZYĆ

    JA BIORĘ W TYM UDZIAŁ

    O TYM MOGĘ MARZYĆ.