obrazek-biedronka.jpg

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne - maj

Krąg tematyczny: Polska moja Ojczyzna (I tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach kształtujących motorykę dużą i sprawność ciała;
  • konstruowanie trójwymiarowych budowli;
  • ćwiczenie sprawności ręki w czasie rysowania, malowania, wykonywania czynności precyzyjnych.

OBSZAR EMOCJONALNY

  • stwarzanie okazji do czerpania radości z czynności artystycznych, takich jak śpiewanie, malowanie, taniec;
  • wdrażanie do radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami.

OBSZAR SPOŁECZNY

  • uczenie szacunku do rówieśników i osób starszych;
  • rozbudzanie zainteresowania postaciami historycznymi;
  • kształtowanie świadomości narodowej, poczucia przynależności do narodu i kraju, w którym żyjemy;
  • wdrażanie do obdarzania uwagą innych osób, uważne słuchanie wypowiedzi innych.

OBSZAR POZNAWCZY

  • kształtowanie postawy patriotycznej;
  • zapoznawanie poprzez literaturę z symbolami narodowymi i treściami patriotycznymi;
  • utrwalanie umiejętności rozpoznawania prawej i lewej strony, rozróżniania kierunków w przestrzeni;
  • stwarzanie okazji do przeliczania na konkretach w sytuacjach zadaniowych;
  • uczestniczenie w zabawach umożliwiających poznanie prostych zwrotów w języku angielskim;
  • umożliwienie wyrażania siebie i swojego sposobu widzenia świata w ruchu, pieśni, tańcu i wytworach plastycznych.

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8.

 

Krąg tematyczny: Zagraniczne podróże (II tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych;
  • ćwiczenie sprawności motoryki małej podczas zabaw konstrukcyjnych, manipulacyjnych i plastycznych;
  • ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego.

OBSZAR EMOCJONALNY

  • nabywanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej;
  • wdrażanie do wytrwałości w doprowadzaniu rozpoczętych zadań do końca.

OBSZAR SPOŁECZNY

  • nabywanie umiejętności przedstawiania się (imię, nazwisko, adres);
  • wdrażanie do wywiązywania się z codziennych obowiązków;
  • wdrażanie do obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych.

OBSZAR POZNAWCZY

  • zapoznanie z różnymi środkami transportu;
  • ćwiczenie umiejętności klasyfikowania elementów według wybranej i podanej kategorii;
  • ćwiczenie umiejętności określania relacji przestrzennych i kolorów;
  • umożliwianie wyrażania siebie poprzez uzasadnianie własnych decyzji i wytwory plastyczne;
  • rozwijanie wyobraźni poprzez układanie opowiadania;
  • zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, odpowiadania na pytania;
  • wdrażanie do uważnego i aktywnego słuchania utworów literackich;
  • uczestniczenie w zabawach umuzykalniających i doskonalących umiejętności wokalne.

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 6., 8.

 

Krąg tematyczny: Wiosna w pełni (III tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • organizowanie najbliższego otoczenia w sposób umożliwiający wykonanie powierzonych działań ;
  • doskonalenie sprawności manualnej poprzez zabawy z rekwizytem, wykonywanie prac plastycznych;
  • zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach.

OBSZAR EMOCJONALNY

  • wdrażanie do radzenia sobie z niepowodzeniami w zabawie;
  • stwarzanie okazji do dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego;
  • wspieranie w dostrzeganiu swoich mocnych stron;
  • odczuwanie poczucia dumy z wytworów swojej pracy;
  • zachęcanie do przełamywania lęku przed spożywaniem nowych produktów.

OBSZAR SPOŁECZNY

  • stwarzanie okazji do poznawania i podziwiania najbliższego otoczenia, budowanie poczucia przywiązania do miejsca zamieszkania;
  • wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych.

OBSZAR POZNAWCZY

  • poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu, założenie i pielęgnacja uprawy;
  • uważne słuchanie utworów literackich, odpowiadanie na pytania dotyczące tekstów;
  • poznanie kwiatów i owadów łąkowych;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych przez przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów równolicznych, dopełnianie zbiorów;
  • wykorzystywanie materiałów przyrodniczych do prac plastycznych, nadawanie znaczenia swoim wytworom;
  • wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki;
  • doskonalenie umiejętności wokalnych podczas śpiewu a cappella i z akompaniamentem.

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 8.

Krąg tematyczny: Rodzinna fotografia (IV tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu;
  • kształtowanie umiejętności manualnych podczas zabaw plastycznych i graficznych.

OBSZAR EMOCJONALNY

  • przełamywanie strachu przed podejmowaniem trudnych zadań;
  • doprowadzanie rozpoczętej pracy do końca;
  • radzenie sobie z trudnymi emocjami podczas zajęć i zabaw.

OBSZAR SPOŁECZNY

  • kształtowanie poczucia przynależności do rodziny i grupy rówieśniczej;
  • dzielenie się obowiązkami wynikającymi z pracy w małych zespołach.

OBSZAR POZNAWCZY

  • wypowiadanie się na temat członków rodziny, podawanie ich imion, cech wyglądu i upodobań;
  • recytowanie wierszy z pamięci;
  • wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych podczas przeliczania i segregowania elementów, porównywania długości, układania rytmów;
  • wyrażanie własnego sposobu postrzegania świata w aktywnościach plastyczno-technicznych;
  • wykonywanie prac według instrukcji obrazkowych i słownych;
  • doskonalenie umiejętności wokalnych.

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 8.

 

Krąg tematyczny: Mali podróżnicy (V tydzień)

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych;
  • rozwijanie sprawności motoryki małej.

OBSZAR EMOCJONALNY

  • odczytywanie emocji przedstawionych za pomocą mimiki i gestów;
  • wczuwanie się w emocje innych;
  • cierpliwe czekanie na swoją kolej.

OBSZAR SPOŁECZNY                   

  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
  • dbanie o pozytywną atmosferę w grupie;
  • obdarzanie uwagą innych osób.

OBSZAR POZNAWCZY

  • wskazywanie przedmiotów potrzebnych w czasie podróży;
  • poznawanie i nazywanie kontynentów;
  • dokonywanie pomiaru długości;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
  • wskazywanie podobieństw w wyglądzie i zachowaniu dzieci z różnych stron świata;
  • poznanie wybranych potraw z innych krajów;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych środków transportu;
  • tworzenie prac plastycznych z różnorodnych materiałów za pomocą różnych technik.

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5., 8.

 

WIERSZ: „Przedszkolak”.

 

Chociaż z nas maluchy, to już dzielne zuchy!
Nasze znaczki znamy, zasad przestrzegamy.

Zgodnie się bawimy.
Na leżaczkach śpimy.
Nowe rzeczy poznajemy
Obiadki ze smakiem jemy
Chodzimy na spacery.

Liczymy: jeden, dwa, trzy, cztery!
Na instrumentach pięknie gramy.
I piosenki śpiewamy.

 

 

 

PIOSENKA:  „Biedronka” B. Tartanus

 

  1. Biedronka czarne kropki ma, malutkie nóżki, skrzydła dwa.

Ref: Aha! Aha! Biedronkę każde dziecko zna!

Aha! Aha! Biedronkę każdy zna!

  1. Na łące wszystkie muszki zna, i z wiatrem w berka często gra.

Ref: Aha! Aha! Biedronkę każde dziecko zna...

  1. Podziwia z góry cały świat zielony listek, żółty kwiat.

Ref:  Aha! Aha! Biedronkę każde dziecko zna...