obrazek-zuk.gif

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne- luty

Tematy kompleksowe:

    1. Karnawał na świecie
    2. Serce dla Babci i Dziadka
    3. Za zimową szybą
    4. Kim będę ?
    5. Polarna wyprawa

    Zadania:

    • Rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają je wszyscy ludzie
    • Umacnianie więzi z grupą przedszkolną
    • Wspieranie nowego chłopca i umożliwienie mu adaptację w grupie
    • Wymienianie cech prawdziwego przyjaciela
    • Postępowanie zgodnie ze znaczeniem powiedzenia: „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”.
    • Okazywanie swoich uczuć w formie plastycznej m.in. tworząc dla wybranych osób Walentynki i udział w Poczcie Walentynkowej
    • Odczuwanie radości ze wspólnego działania i tworzenia
    • Współdziałanie w parze z innym dzieckiem
    • Rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań
    • Rozwijanie umiejętności oceny postępowania swojego i innych
    • Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i poczucia własnej wartości
    • Kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy, pracy z tekstem literackim
    • Wdrażanie do zachowań dostosowanych do miejsca i otoczenia
    • Przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier
    • Dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność
    • Stawianie pytań problemowych, rozwiazywanie problemów
    • Uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych
    • Kształtowanie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
    • Radzenie sobie z ewentualną wygraną i przegraną
    • Kształtowanie gotowości do nauki czytania, pisania
    • Rozwijanie pamięci oraz myślenia skojarzeniowego poprzez stosowanie mnemotechnik
    • Wyodrębnianie w wyrazach głosek w nagłosie i wygłosie
    • Dzielenie wyrazów na sylaby
    • Globalne czytanie wyrazów
    • Doskonalenie sprawności grafomotorycznej
    • Rozpoznawanie i odtwarzanie kształtów poznanych liter i sylab
    • Kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
    • Porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
    • Rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów
    • Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
    • Dostrzeganie symetrii (np. w płatku śniegu), symetrycznie dorysowuje drugą część rysunku
    • Wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych
    • Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
    • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
    • Doskonalenie postawy zainteresowania czytaniem
    • Kreatywne wypowiadanie się w pracach plastycznych
    • Stosowanie zasad bezpieczeństwa w trakcie zabaw zimowych
    • Poznawanie karnawału w Wenecji czy Boliwii
    • Wspominanie naszego Balu i Karnawałowego i uczestnictwo w Multimedialnym Balu Karnawałowym
    • Z zaangażowaniem przygotowywanie występu na Dzień Babci i Dziadka
    • Recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek, tworzenie serc z modeliny i portretów Babć z plasteliny
    • Odczuwanie przynależności do rodziny
    • Zwracanie uwagi na potrzeby osób w najbliższym otoczeniu
    • Nazywanie i rozpoznawanie zachowania społecznego, tj. szacunek oraz podziw dla Seniorów
    • Nazywanie sportów zimowych i osób je uprawiających
    • Wymienianie cech sportowca
    • Posiada wiedzę o ptakach zimujących w Polsce i wie czym można je dokarmiać
    • Nazywanie wybranych zawodów rzemieślniczych
    • Poznanie powiedzenia: „ Praktyka czyni mistrza”
    • Poznanie zawodu bibliotekarza (wizyta w Miejskiej Bibliotece Publicznej)
    • Posiada wiedzę, jak powinien wyglądać ekwipunek podróżnika
    • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące w Arktyce i na Antarktydzie
    • Poznaje życie ludzi żyjących na obszarach polarnych
    • Branie udziału w zabawach badawczych
    • Z uwagą uczestniczy w zajęciach dodatkowych- Szachy oraz „Arteterapia- przez sztukę do współpracy”

     

    JULIAN TUWIM, Wszyscy dla wszystkich

    Murarz domy buduje,

    Krawiec szyje ubrania,

    Ale gdzieżby co uszył,

    Gdyby nie miał mieszkania?

     

    A i murarz by przecie

    Na robotę nie ruszył,

    Gdyby krawiec mu spodni

    I fartucha nie uszył.

     

    Piekarz musi mieć buty,

    Więc do szewca iść trzeba,

    No, a gdyby nie piekarz,

    Toby szewc nie miał chleba.

     

    Tak dla wspólnej korzyści

    I dla dobra wspólnego

    Wszyscy muszą pracować

    Mój maleńki kolego.

     

    PIOSENKA, Kim chcę być, muzyka: Edward Pałłasz, słowa: Małgorzata Strzałkowska

    Ja chcę być lekarką!

    A ja piosenkarką!

    Ja chcę być piłkarzem!

    A ja marynarzem!

    Ja chcę być dentystką!

    A ja maszynistą!

    Ja chcę być aktorką!

    A ja dyrektorką!

    REF. Płyną marzenia jak białe ptaki,

            marzą dziewczynki, marzą chłopaki.

            Kiedy się marzy, to coś się zdarzy!

            A bez marzenia…nic się nie zmienia!

    Ja chcę być górnikiem!

    A ja podróżnikiem!

    Ja chcę być pisarką!

    Ja chcę być kucharką!

    Ja chcę w kosmos latać!

    A ja muchy łapać!

    Ja chcę być krawcową!

    No, a ja- królową!

    REF. Płyną marzenia jak białe ptaki…